Dock en affär får behålla sina kunder längre om de ger korrekta råd - så även ur krasst ekonomiska synpunkter är det lönsamt för dom att ge bra råd, men självklart kan man få dåliga råd i affärer likaväl som man kan få här.

Så mitt råd är - lyssna på alla, men värdera allt kritiskt och fäölj sedan konsekvent en linje.

Annars är din och batskis inställning tyvärr väldigt vanlig och detta drabbades jag väldigt ofta av när jag hade affär (drygt 15 år sedan). Dvs många kunder utgick från att jag som säljare alltid ville lura dom genom att sälja dyra prylar.

Så därför köpte de för små akvarier, när jag ville "lura på dom större".

Därför köpte de glödlampsarmaturer med usel belysning, när jag ville "lura på dom" dyrare (och i längden billigare) lysrörsbelysning.

Därför köpte de små pumpar med för liten filterkapacitet, när jag ville "lura på dom" större och effektivare pumpar.

Därför köpte de jättebilliga växter som cabomba (som är ljuskrävande och definitivt inte lämpliga till en usel glödlampsbelysning), när jag ville "lura på dom" dyrare växter (typ Anubias) som hade klarat sig i deras akvarium med usel belysning.

En mycket viktig orsak till att jag sålde min akvarieaffär (som då var Europas största) var att himla många kunder hade samma inställning som ni har.

Nja Kjell, jag är medveten om att det även finns seriösa personer inom branschen, vilket jag även har sagt vid flera tillfällen. Men jag har hört och läst om alltför många galna "råd" som kunder har fått för att kunna lita på det som sägs i affärer bara så där. Så jag tror på att skaffa sig kunskap själv innan man går till affären. Är man själv seriös och något kunnig märker man relativt snabbt i fall personen man pratar med är seriös eller bara vill sälja.

Så jag tror verkligen inte att alla är ute efter att lura mig (det är t ex en nöje att prata med Janne från Södermalms akvarieaffär eller med Magnus på Hornbach). Men jag har tom varit med om att man försökt övertala mig om att en viss art som man hade inne var samma art som jag letade efter. Lyckligtvis hade jag läst på innan jag bestämde mig för att skaffa fiskarna, så jag gick inte på det.