Kjell Fohrman skrev:När du skriver att det "även finns seriösa personer i branschen" så är ju även det ett negativt uttalande eftersom du får det att låta som om de allra flesta är oseriösa. De allra flesta är seriösa och ger bra råd utifrån de förutsättningar som gäller.
Den genomsittliga kunskapen hos de som jobbar i akvarieaffärer är utan tvekan högre än den genomsnittliga kunskapsnivån i t.ex. detta forum. Ändå vill jag inte falla in i din jargong och föraktfullt skriva - "även på Zoopet finns det seriösa personer".
Det är inte min mening att smutskasta någon, utan jag skriver utifrån den uppfattning som jag har fått under min tid som akvarist. Om min uppfattning är just att det finns alltför många som jobbar i djuraffär som inte har tillräckligt med kunskaper och som ger sina kundar felaktig information. Hur många gånger har man inte fått läsa här på zoopet om hur folk fått hel olämplig "information" i djuraffären?
Kjell Fohrman skrev:Tvärtom så anser jag att det finns massor av info att hämta här och även i akvarieaffärer. Det viktiga är att läsa/lyssna kritiskt till vad alla har att säga/ eller skriver och sedan utifrån det ta ställning och konsekvent följa en linje.
Håller med!
Kjell Fohrman skrev:Dern verklighet som jag beskrev ovan - dvs att alltför många, i likhet med dig, betraktar de som jobbar i affär enbart som "människor vars beteende styrs av egna ekonomiska intressen?" och anser att de alltid vill "lura på kunden" olika saker - är tyvärr väldigt vanlig idag och en av anledningarna till att många inte skaffar sig rätt prylar från början.
Men jag betraktar inte dem som jobbar i djuraffär enbart som människor vars beteende styrs av egna ekonomiska intressen och jag anser inte heller att de alltid vill lura på kunden olika saker. Har jag sagt det? Vem visst finns det ett vinstintresse (annars hade man inte drivit en business)? Och visst finns det människor som är mer intresserade av att få sälja än om hur fiskarna kommer att få det? Eller så är de okunniga. Annars hade de inte sagt att det går bra att ha guldfiskar i skålar, scalarer i 100 liters akvarier eller ensamma pansarmalar.