batski skrev:Jag kan förstå din poäng, men inte sällan blir folk ledsna när de får höra att den där gibbicepsen kan bli upp mot en halvmeter lång och inte är en lämplig fisk för ett 100 liters akvarium, vilket får mig att dra slutsatsen att de inte hade fått den informationen i affären.
När jag hade affär så sa jag också alltid till kunderna att de skulle köpa en ancistrus istället. När de likafullt köpte en pleco eller gibbiceps och jag sa att de blev för stora för deras akvarium så sade de att tänkte köpa ett större akvarium senare/alternativt lämna tillbaka fisken när den blev för stor. Lika förbannat så fick man senare höra att man lurat på dom en för stor fisk. Det är himla lätt att skylla på en som inte är "närvarande" och kan försvara sig än att sjäv ta ansvar för sina egna misstag.
Du tror alltid köparen om gott och säljare om ont - verkligheten är inte så enkel.
Ja tänk vad bra det hade varit om affärerna följde lagen om att de ska tillhandahålla sina kunder skriftlig information om varje art dessa får med sig hem.
Och ännu bättre om denna information hade funnits tillgänglig innan köpet.
Jag brukar också poängtera att det även finns de som är seriösa. Men jag tycker att det finns alltför många som inte är det. Det är min uppfattning.
Tycker att du mest poängterar att de flesta är oseriösa.
Upprepar det igen - kunskapsnivån är klart genomsnittligt högre på de som har akvarieaffär än de som svarar i detta forum. Därmed inte sagt att det finns dåliga akvarieaffärsinnehavare - det finns det självklart.
Därmed inte sagt att de som svarar på Zoopet ger dåliga svar - tvärtom också bland Zoopetarna finns det många duktiga akvarister.
Ett allmänt tips som jag vet att ingen bryr sig om[:o]
Tro inte på de som ger tvärsäkra råd oavsett om du får det på webben eller i en affär. Både på webben och i affärerna vill vi ofta ha tvärsäkra råd som gör att vi själva slipper tänka. Eftersom akvariehobbyn är så mångfacetterad så funkar det sällan med tvärsäkra råd, eftersom det som fungerar för en person inte behöver fungera för en annan.
PS.
Mina kommentarer ovan är allmänna och har absolut inget att göra med huruvida det i denna tråd är en affär som gett dåliga råd, eller om kunden har missuppfattar råden som getts eller något annat. Om detta har jag inte kunskap nog för att kunna "ställa någon till svars".