Jag har som sagt var kört karet med enbart Juwel pumpen, och det fungerade bra så syresättningen är nog fullt tillräckligt. Karet har haft rätt mycket växter tidigare när jag enbart hade Juwel pumpen och det fungerade bra, nu sedan jag växlade till malawi har de flesta växterna tagits bort så det endast finns några få mindre växter i mitten av karet. Växterna är ingen hög prioritet, utan fokus på att fiskarna skall må bra. Jag antar att syresättningen i karet kan ha blivit lite sämre genom att jag nu tagit bort rätt mycket växter, men jag har inte sett något tecken på syrebrist under den dryga vecka som karet nu stått med enbart Juwel pump och malawi.

Det jag funderar kring är snarare om fiskarna mår sämre av att det del av dygnet är ganska lugnt och del av dygnet cirkulerar rätt ordentligt. Jag funderade lite om de kanske trivs bättre av att cirkulationen är jämn över hela dygnet.

Om ingen har någon erfarenhet av det så gissar jag att det bästa är att prova och hålla ögonen öppna efter tendenser åt ena eller andra hållet.