BengtO skrev:
Nja.. fiskarna äter hela tiden när de hittar något att äta. Hittar de mycket äter de mycket, hittar de inget så.... Om jag matar ordentligt 1gång/dag tror jag inte de behöver fortsätta äta den dagen. De flesta fiskar klarar sig utan mat ganska länge p.g.a matbrist i naturen, en vecka är ju inget problem. Jag tror att de äter så mycket de bara kan (och får) för att kunna klara sig till nästa gång tillfälle ges att äta.

Men vad jag undrar är om de överhuvudtaget kan tillgodogöra sig så mycket av allt som torrfoder innehåller och vad händer med vattnet om de inte kan? Hur vet du att tarmarna kan anpassas så mycket?

Torrfodret är ju anpassat till fisken - de som tillverkar fiskmat vet ju om att fisk ska äta den liksom ;) Det är ju därför det finns så mycket artburkar i fiskmatsväg med: diskusfoder/guppyfoder/kampfiskfoder m.m. Samtidigt så är det bra med variation men detta är ju en självklarhet.

Men ifall fiskarnas tarmar inte skulle kunna ta upp nyttigheterna i maten så skulle ju ingen akvariefisk ha levt över ett år utan dö av mineral/vitaminbrist, och med tanke på att det finns ganska många akvarister som matar med torrt fiskfoder låter det ganska bisarrt att fiskmaten inte skulle vara fiskanpassad.

Så med risk för att låta oförskämd så förstår jag inte alls vad du ville ha sagt mer än att säga emot..