Jag tror inte att någon jägare direkt jagar för att de känner ansvaret att göra det, snarare tror jag att de gör det för att ha roligt, för att umgås med likasinnade och kunna fylla frysen med några kilo kött om de har tur. Jag har inte alls något emot jakt om den går till på rätt sätt. Däremot är jag starkt emot alla jägare som påstår sig ha tröttnat på att vargen tar deras älskade hundar. Många av dessa älskade hundar sitter av den mesta delen av sitt liv i en liten hundgård och får knappt röra sig utanför staketet. Hunden anses inte vara ett sådant älskat djur hos vissa jägare att den får delta i familjelyckan inomhus ens en bråkdel av sitt liv. Men när hunden avlider efter en vargattack går det bra för jägaren att påpeka att en blodtörstig ulv slitit hans älskade hund i stycken. Ska man se hunden enbart som en "bruksmaskin" ena gången ska man också göra det den andra.
(Jag påstår inte att alla jägare är på detta viset, men jag vet att många resonerar så. Har själv 18 jägare i den närmsta släkten och känner många som jagar och bor i "vargtäta" orter i Sverige)
Att vara jägare och skjuta älg ger en inte rätten att skjuta varg. Anser du att du riskerar din egen eller någon annans livhank genom att bo för långt norrut så flytta. Vargen har samma rätt att existera som vi. De är dessutom starkt utrotningshotade och utgör inte ett hot mot människan. Är man rädd om sin hund släpper man den inte lös utan uppsikt i skogen. Bara för att man hör den skälla en bit bort betyder det inte att man har koll på var den är.