Lasse skrev:Cyano är ett mellanting mellan bakterie och alg. Kallades förr för blågröna alger. Den kan vara flercellig och innehåller någon form av klorofyll. En del Cyanobakterier har en extra speciell cell där de kan omvandla luftens kvävgas till användbar kvävekälla. Det betyder att de kan klara sig i miljöer där det är ont om nitrat och andra lösta oorganiska kväveföreningar. De matt bildande cyanon som MaxB har, har inte denna speciella cell men senare års forskning har fört fram teorin om att dessa mattbildande cyanobakterier (tittar man i mikroskop på dem så är de i formen som små gröna sytrådar och kan förekomma enskillt) just genom bildandet av mattorna kan skapa de förutsättningar som vissa andra bakterier behöver för att "kvävefixera" (= plocka luftens kväve och utnyttja denna istället för de oorganiska formerna). På detta sätt så misstänks att Cyanon och dessa kvävefixerare sammarbetar så Cyanon får en konkurrensfördel gentemot andra alger (och växter) i en kvävefattig miljö. Fenomenet uppträder ofta i nystartade kar och brukar (inte alltid men ganska ofta) gå att förhindra om man tillsätter lite kaliumnitrat eller använde högproteinfoder.
MVH Lasse
Det är gôtt när du svarar Lasse, alltid intressant! Men, med rodnaden krypande upp på kinderna måste jag erkänna att efter många års akvarieintresse, är jag dödskass på detta. Kaliumnitrat - jag går ut och köper det imorgon dag... höll jag på att säga... men måste fråga; Var köper man det och hur mycket skall man dosera. Det värsta är att jag inte vet vad kaliumnitrat är... Sorry![:o]