[QUOTE=Azur]Undervisning, skyddshalsband på jakthundar och extra värdefull boskap, hålla hundar i koppel, import av hundraser som kan hantera varg, vargsäkra staket, inhägning av renbetesområden - det är alltså min lösning på vargfrågan.[/QUOTE]
Det där med halsband är bra på fästingar, vargen springer ikapp och biter fast sig i lår eller bakkropp så har inte så stor betydelse.
Det problemet med renbetesområde är att det är så himla stora områden och det skulle nog störa resten av alla djur och samerna som det verkar vill inte ha det. En utökad kunskap låter desto bättre och en bättre uppdatering på vargtelefonen så jägare har bättre koll på varg och livet på sin hund.
Ang statistiken har jag inte hittat någon om vilka raser som tas mest, men läser en del jakt tidningar så är det stövare,skällande fågelhundar som syns mest i dessa och varför förklarar ansjo bra..
Wilda du kan få vilken hund som helst att jaga stora djur, tex tax, stövare,
Våran "fågelhund" norrbottenspets jagar älg bättre än dom "älghundarna" runt om oss, plus han kommer när man ropar och slipper ha hundpejl :D
på han. Och ha han i koppel som vissa vill så kan vi lika gärna ta bort stackarn.
Du glömde tror jag irlänsk varghund i din lista.
//Mattias