erik l skrev:Du tyckte ju att ALLA ska ta ansvar i vargfrågan!! Hur menar du att du tar ansvar?
Ja hur gör du det själv?
Jag engagerar mig på det viset att jag pratar om det och tar reda på hur saker och ting ligger till. Finns många som inte ens gör det. Har du några förslag på vad jag mer kan göra (eftersom du verkar ha kommit längre som påpekar detta) så får du gärna skriva berätta. Berätta gärna vad du själv gör utöver att skriva på detta forum!
När det gäller Samer, renar och varg så kan jag inte se att det finns något speciellt problem. Jag kan aldrig tänka mig att det låga antalet vargar vi har i Sverige kan ställa till så mycket för samerna och deras tusentals och åter tusentals renar.
Människan är den mest själviska varelsen på planeten, speciellt då det kommer till sympatin för andra arter. Vi ska vara intelligenta och uträknande, ändå ser vissa bössan som den enda lösningen på många problem.
Ska man bo på landsbyggden tycker jag att man får göra det på de villkor som råder där (här). Har man klena nerver och är dörädd för djur är en trea på söder förmodligen det enda rätta. Djuren har funnits på den här planeten lååååååååångt före oss, och vi har ingen som helst rätt att utrota någon art.
Det som sedan förbryllar mig lite är att i början på denna topic skrev någon att vi som inte jagade skulle vara tacksamma för att jägarna sköt älgar så att vi andra slapp omkomma i viltrelaterade trafikolyckor. Nu är man helt plötsligt störd på att vargen tar älgar och renar! Men då har ni er lösning där, låt vargen vara kvar så slipper ni uppoffra er själva som ni påstår att ni gör.