Micke_A skrev:Ja, så klart spelar hormoner in. Det var väl de som fick den där tjejen det stod om häromsistens, att döda sin kille i PMS-raseri. Tjejer kan väl rent allmänt bli lättretliga och även våldsamma ibland, när de har mens, och i början av graviditeter, om jag har förstått det hela rätt, så det är inte bara män har problem med att kontrollera sina hormoner. Krokodilhjärnan slår nog till då och då, hos både killar och tjejer. Men vi är väl alla lite kuvade av samhällets könsroller.
Jag har upptäckt att ska man gå efter många av de generaliseringar om könen som finns, så är jag tjej :p Jag är språkligt lagd, avskyr matte, och är en sucker för filmer med lyckliga slut, med vänskap och en allmän feelgoodkänsla. Jag älskar Disney! Men jag är i allra högsta grad hetero, och har inga planer på att byta kön :p Tror inte att jag på långa vägar är ensam som kille att känna så. Det har nog återigen med könsroller att göra, samhället och uppfostran bestämmer vad man ska gilla och inte gilla. Innan jag började skolan umgicks jag mest med tjejer, om jag minns rätt, se´n när jag gick i skolan blev jag lite "rädd" för tjejer istället, bland annat på grund av en elak tjej i klassen, hon fick mig att tro att tjejer inte gillar mig, och inte är intresserade av mig, och det sitter i fortfarande.
Och jag har INTE lätt för att fickparkera :p Och har uruselt lokalsinne, och får försöka minnas landmärken, som hus, och så vidare. Kör därför ogärna i stan, om det inte är till ett ställe jag vet exakt hur man tar sig dit.
Visst, biologiska skillnader finns säkert, men man ska nog försöka att inte se skillnader som inte finns, eller som bara beror på samhällets ingrodda könsroller. Annars blir det jobbigt att uppnå jämlikhet tror jag. Både killar och tjejer faller ibland offer för sexism, och könsroller de inte känner sig hemma i.
Håller helt med! Och sen måste jag säga att även jag stämmer mer in på tjejbeskrivningen än på killrollen. Även jag är hetero och har inga planer på att byta kön. Visst finns det biologiska skillnader mellan könen. Men dessa är väldigt små jämfört med dem vi ser när vi utgår från könsrollerna.