Halloj!
Vad kul att du har börjat med T-ciklider, det är tillsammans med SA min stora passion också!
Om vi antar att de två som tagit varist revir är hanar så är sannolikheten stor att den "överblivna" också är en hane. Det lustiga med jullar är att de inte riktigt beter sig som man är van vid att ciklider gör. När det vankas parbildande är just kroppsspråket ganska annorlunda. Både vid uppvaktning och vid hotbeteende "kryper" ofta en fisk framför den andra, eller "korvar" sig som jag brukar säga.
Den som är underlägsen försätter sin kropp i en nästan "S"-liknande form, håller ihop fenorna och kryper långsamt iväg. Blir det öppet bråk står de sällan som man ser andra ciklider, främst från SA, alltså med utspärrade fenor, utan blir det handgemäng så är det oftast munnarna de slåss med - tills en ger sig och drar iväg.
Kurtis ser nästan likadan ut och kan också upplevas som lite våldsam, med den skillnaden att det inte blir ett långt bortjagande, utan den dominanta honan/hanen låter sin tilltänkta partner krypa lite, sedan simmar den underlägsne oftast förbi eller under den dominanta och ställer sig bakom. Hade det i det fallet varit en hotbild hade den undergivne jagats bort - så på detta sätt kan du snabbt se om det är rivallitet eller ett parbildande.
Korvning och bortjagnde - hotbild, rivalitet.
Korvning som slutar med att den underlägsne tillåts att passera förbi eller under den dominanta - kan betyda att det är parbildning på gång.
Oftast går kurtisen ganska snabbt och det börjar grävas och åkas frekvent in/ut i någon lämplig grotta. Leken kan däremot ta lite tid, så man får ha tålamod.
Lycka till med dina T-ciklider!:)
Edit; jädrar jag glömde din fråga. Visst kan honor slåss inördes, men oftast är det snabba korvningar och bortjagande som gäller.