Azur skrev:
1) Kalkhaltig inredning är allt du behöver för att ta hand om pH och hårdhet. Kalksand eller kalksten skonar snäckskalen, som också är kalk, och annars själva kommer att sköta buffrandet genom att lösa upp sig snabbare.

2) Nåt du bör veta är att det visserligen är små fiskar, och inte så där jätteaggressiva, men de inga dunungar, tvärtom. Särskilt i inledningsskedet får du nog räkna med slagsmål och möjligen att några fiskar blir dödade.

3) Det är mycket tveksamt om någon stimfisk klarar sig i ett så litet kar med en multis-koloni. Vill du ändå försöka, är den enda afrikan jag skulle rekommendera Normans Lyktöga.

Jag har hållit såna med en annan, och snällare, snäcklekare, N. brevis, och det gick bra - kanske (obs! vild spekulation!) för att lyktögonen påminner om Neolamprologus-yngel med sin beige färg och blå ögon?

Ok... tack för råden.

Var får man tag på passande kalksand/sten. Brukar det finnas bland normalutbudet hos zoobutikerna?
Kan man förresten köpa snäckskal där också?

Jag undrar även om det finns risk för stark algväxt i ett sådant kar som jag planerar då det inte kommer att finnas några renodlat algätande fiskar i det.
Kan jag ha ett kar med endast mångbandade snäcklekare. Blir de kanske lättare att odla dessutom om de har ett eget kar och inte är alltför inklämda med andra fiskar?

Accepterar gärna även generella tips på inredning och skötsel (utfordring mm).