Katharina skrev:Det finns många djurägare som låter sin hund eller katt vara med överallt och det kan jag också reagera på...
När jag bodde med katter fick de inte vara på soffbordet där jag har levande ljus och inte på spisen heller. Annars fick de vara överallt. Varför skulle de inte få det? :confused: När jag har passat hundar har de även fått vara överallt. Det är naturligt för flockdjur att vara med sin flockledare. Men jag vill ha det rent och fräscht omkring mig, så det gäller att städa oftare.
Katharina skrev:Det värsta jag har varit med om var en barnfamilj med hund och deras ettåring stoppade ett finger i rumpan på hunden och föräldrarna reagerade inte med mer än att säga till barnet, tills jag sa "men hon stoppade fingret i ändan på hunden, ni måste tvätta handen"...
Det lät inte alls fräscht. Märkligt att föräldrarna inte brydde sig. Men att stoppa fingret i någons rumpa är aldrig fräscht, vare sig rumpan i fråga är en hunds eller en människans ;)
Katharina skrev:Jag har varit hos kattägare som låter katterna gå runt på bordet och diskbänken, kattsand på hela toagolvet... Jag har också sett folk "hångla" med sina hundar.. De slickar tillbaka så att tungorna möts... Skitäckligt!!!!
Fast var är problemet om de trivs med det? Själv tycker jag inte att det känns fräsch med saliv i hela ansiktet, så jag låter dem slicka mig (det är ju ett naturligt sätt för dem att visa tillgivenhet och undergivenhet) och torkar sen ansiktet. Dessutom så byts saliven mycket oftare hos hundar än hos människor.
Katharina skrev:Vår hund fick vara i soffan men inte i sängen...
Det är naturligt för hundar att sova med sin flock, men visst blir det till att byta sängkläder oftare. Jag hoppas h*n fick sova i sovrummet iaf.
Katharina skrev:Soffan blev förstörd men det hade vi valt att göra, men om det kom folk hem till oss så åkte hundfilten och hunden ner från soffan.. Av omtanke med våra besökande, sådan omtanke har inte alla djurägare utan tycker att bara för att de älskar sitt djur så måste alla göra det.. Det är fel, tycker jag...
Boxer får mat runt hela nosen när de äter, när vi hade gäster så passade vi extra noga på honom så han inte gick och torkade av nosen på gästernas finbyxor... Osv. ;)
Givetvis ska man ta hänsyn till andra människor. Men jag förstår fortfarande inte varför man ska störa sig på sånt som folk gör som inte skadar någon. Hade de tvingat andra att göra saker som dessa inte trivs med skulle jag förstått, men inte när alla inblandade trivs med det de gör. Det är liksom deras egen business.