Jag har haft saltvatten i över 10 år men slutade när jag flyttade ifrån Stockholm pga utbudet i norrland, jag hade väldigt lite teknik. Bra cirkulation (flera billiga power head, saltvatten sliter på pumparna) metallhalogenlampa, finns billiga på blocket, mycket levande sten av god kvalitet, vad du än gör snåla inte på det, och en liten luftpumpsdriven skummare. Jag har haft både enkla och svåra koraller med stor framgång, däremot så har jag inte haft någon lycka med clown anemoner som har slagit ut akvariet 2 ggr när dom har lossnat och fastnat i en pump. Bakterier på sprayflaska har jag haft mycket nytta av vid köp av nya fiskar, inget osmosvatten så långt ögat har nått utan problem även med avancerade fiskar och mycket belastning. Ingen sump heller utan endast den mest nödvändiga utrustningen, jag kan inte se att det är något problem att göra om ditt akvarium till ett saltvatten. Det brukar finnas färdiga burkar som står och tuffar på blocket, det kan vara ett enkelt sätt att komma igång som både jag och flera kompisar har gjort. Det enda råd jag verkligen kan ge dig är följande. Läser man för mycket så blir man bara förvirrad, det finns säkert 1000 olika sätt att starta en saltburk och alla fungerar var för sig. Välj någon som har kunskapen som du känner förtroende för och lyssna på den, för börjar du blanda olika sätt kryddat med en massa saker du läser så kan det lätt bli problem. Tja inte vet jag men det har fungerat perfekt för mig och några polare, i slutändan är det upp till dig hur du vill göra men du sparar i alla fall en massa pengar på att ha tålamod. Lycka rill, mvh Rille.