toccata skrev:Hej Hipphoppet! 30 neontetror blir nog jättesnyggt, men var noga med att inte köpa alla på en gång, utan bara runt 5-6 stycken i början, som du låter gå i akvariet i 3-4 veckor innan du successivt släpper i fler fiskar. Då byggs bakteriefloran i akvariet upp långsamt och du undviker problem med ämnet nitrit.
Köper du en annan stimfisk kan det nog se rörigt ut, för stimmen brukar inte simma för sig själva utan blanda sig med varandra... Jag har både neontetror och sorgmanteltetror och ingen av dessa simmar i stim utan de simmar runt lite överallt i akvariet.... Inte så fint :( Men jag gillar dem ändå.
Kanske räcker det men neontetror som stimfisk, så att du kan köpa någon annan mer par-bildande eller fritt simmande fisk till detta? Det är ju också roligt att ha fiskar som "fyller upp" olika delar av akvariet, till exempel någon bottenfisk också. (Min favorit är ancistrus-malen som äter alger).
Titta på artbeskrivningarna här på Zoopet och leta efter fiskar som klarar den storlek du har på akvariet:
http://www.zoopet.com/fiskar/index.php
Lycka till!
Man kan ju faktiskt börja med andra fiskar som första fisk i akvariet också, för att sedan köpa stimmet med 30 tetror på en gång. Börja med några Corydorasmalar först, kanske någon Ancistrus och vänta ett tag, sedan köper du tetrorna. Jag tycker du skall satsa på 30 KARDINALTETROR istället, enligt mig tåligare än neoner och snyggare eftersom de har mer färg. Till ytskiktet kan du välja Bilbukar, gärna den marmorerade, men i ditt 400-liters kanske en större art är bättre. Till bottenskiktet kan du satsa på ett gäng dolkstickstetror. Dessa tre arter kommer hålla sig mestadels till sin grupp, speciellt om du tillför en grupp med Apistogramma, den vanligaste sorten man brukar se i affärerna är ju A. cacatuoides. Köp en hane och så många honor du får tag i, de är haremsbildande. Fler tips kommer om du vill....;):D