c90368 skrev:[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Instämmer nästan till 100% i din argumentation och dina åsikter. [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Det jag har en åsikt om lär nog inte du och jag lösa, det är detta med framavlade färgvarianter. Jag har svårt att förstå att man kan sälja en fisk efter sitt latinska fullständiga namn när det är en framodlad variant som aldrig har funnits i naturen. Jag vet inte om det finns några internationella riktlinjer för detta?[/FONT][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Times New Roman][SIZE=3]Är det någon som vet?[/SIZE][/FONT][/COLOR]
Det blir ju inte en ny art av det hela, men visst vore det trevligt om det framgick att det tex hade korsats in andra arter i den (ex platy) eller helt enkelt att färgen var framavlad. Många vet ju inte detta, utan tror att fisken ser ut så i naturen. På tex slöjstjärt skulle det nog kännas mer lockande att sätta ut Carassius var. än Carassius auratus, för den skiljer sig markant från den Carassius auratus som simmer i naturen.
Hur är det med tamhunden, Canis familiaris då? Det är ju ett fabricerat namn.