Nej, inte om du tillsätter AquaSafe, och om jag minns rätt vad AquaSafe är. Det komplexbinder ammoniumet och gör det osynligt för testen, ofarligt för fisken, och, tror jag, otillgängligt för filterbakterierna.toccata skrev:Hej och tack för ditt svar. Kan jag mäta om jag har för mycket ammonium på något sätt? Om jag vid vattenbyte får "dödlig ammoniak" i karet borde det väl kunna mätas?
Vad jag är osäker på är om det också gör ammoniumet ofarligt även om pH ändras. I värsta fall släpps allt ammonium lös när pH ändras.
Jag är personligen inte så förtjust i tillsatser alls, eftersom man aldrig riktigt säkert vet vad de innehåller eller gör.
Tycker du jag ska sluta med Aquasafe helt och se vad som händer?
Jag vet inte hur ert kranvatten är, och aquasafe är inte giftigt. Jag använder själv inga tillsatser utom små mängder bordssalt (med jod!), askorbinsyra (när kranvattnet luktar klor) och växtgödning (när växterna ser bleka ut), men det innebär inte att det är rätt eller rekommenderat, bara att den approachen funkar för mig, här.
Jag vet alltså inte riktigt vad ert problem är, om aquasafe egentligen alls är inblandat, eller exakt hur aquasafe påverkas av ändrat pH, och har alltså väldigt svårt att ge några råd.
Alla ändringar innebär dock en viss risk, så min spontana åsikt är att om aquasafe funkar för dig nu, så fortsätt använda det.