Vad är det som säger att "intelligenta" djur inte skulle kunna trivas i fångenskap? Av egna erfarenheter så kan jag tala om att mina "intelligenta däggdjur" (kaniner) trivs alldeles utmärkt här hemma hos mig i sina burar. De får komma ut och springa på tomten MINST 4 ggr i veckan i ungefär en halvtimme var. De hoppar frivilligt in i sina burar igen bara de har fått vara ute tillräckligt länge, (oavsett om de är proppmätta eller ej så det är inte maten som avgör). Jag skulle faktiskt vilja påstå att de GILLAR att vara tamdjur.
Sen tycker jag det är fel att köpa däggdjur i zooaffärer, eller bidra till att fler däggdjur avlas fram (dvs, köpa från uppfödare och därmed stötta dem). Tycker också att det är fel att rasuppfödningen fortsätter för den gynnar inte djuren på något sätt (uppstår ju fler och fler defekter). Istället bör man ta hand om ett djur som annars skulle ha avlivats, ett äldre djur från privatperson, eller djur från en kull som kom till av olycka och ej var planerad. Annars stöttar man djurindustrin, något jag tycker är onödigt.
Djurindustrin? Så du tycker att all uppfödning av däggdjur är dålig? Varför?
Till Kjell: Jag menade inte att uttala mig specifikt om huruvida det är bra eller inte bra att få fram "starka" individer, men det är ju i princip ändå så att människan har avlat för att få djur som passar människans ändamål. Detta har ju fortgått så länge att det är svårt, för att inte säga omöjligt, att tänka sig en värld utan att människan påverkat djuren på detta sätt. Men generellt sätt tycker jag att det är fel av människan att utnyttja djuren på detta sätt, och därför ville jag bara få fram att JAG personligen tycker att ska man skaffa ett nytt djur är det bättre att inte köpa valp/kaninunge, etc, från uppfödare utan rädda en äldre individ som redan fötts, för att därigenom inte direkt stötta en fortsatt uppfödning.
Och vad är det som är så hemskt med att föda upp kaniner? Så länge djuren trivs och mår bra - vad är problemet?
Jag tror ändå att fiskar kan känna smärta, det kan ju de flesta djur, och i det långa loppet vill jag sluta äta fisk också.
Det är vetenskapligt bevisat att fiskar kan känna smärta.
Jag har husdjur (djur i fångenskap) för min egen vinnings skull, dvs för att jag mår bra i deras närhet. Självklart är det då min moraliska plikt att ge dem ett så bra liv som möjligt.
Jag äter kött därför att min kropp behöver det för att må bra. Däremot försöker jag att, så gott det går, undvika kött från ställen med olämplig djurhållning, långa transportsträckor etc, samt fisk som är hotad eller fiskas i sådan mängd att det borde vara förbjudet, (vilket inkluderar många av de fisk-arter som säljs i mat-affärer).
Kan tillägga att jag är lite av en misantrop och skattar mina kaniner högre än 99 % av jordens mänskliga befolkning och anser att de är likvärdiga de resterande 1 procenten. (Själv hör jag till de 99 % :p)