Jag hade inte för avsikt att köpa otocinclus, bara missuppfattade det namn som Batski skrev och trodde det var dessa hon menade. Grejen är att ancistrusliknande malar är vad jag har i andra karet och jag flyttade Corysarna till detta 42-liters för att de skulle få komma iväg från Ancistrusarna. Dessa var helt galna, vilken mat man än lade i så jagade de bort alla andra fiskar från tabletterna och corysarna hade aldrig runda fina magar... Jag flyttade dem alltså därför att 1.) Jag ville att de skulle få vara i sand och 2.) De skulle få äta sig mätta.
Jag har inget problem med dessa alger som är som en grön "matta", det är värre med bruna beläggningar på glaset och bruna alger på växternas blad.
Nu gjorde jag vattentester i karet med Tetras dropptester för säkerthets skull men de visade ju ingenting. Jag vet redan att jag har mjukt vatten och högt pH, kanske inte världens bästa kombination.
GH: 60mg/l (soft)
KH: 60mg/l (soft)
pH: 7,8
Nitrit: 0
Ammoniak: 0
Jag har också en rot i karet, som färgat vattnet lite gult... Kan den bidra till ökad bakteriemängd? Syramängd? utfällningar som inte är bra? Behöver corydoras en rot? Annars kan jag ta bort den, men då kanske pH höjs ytterligare? (Inte bra antar jag... är redan så högt).
Det är absolut inte så att pansarmalarna ligger och flåsar eller verkar må dåligt.. En hanne jagar ofta en kraftig hona och försöker para sig med henne och de äter samtliga med god aptit. Någon enstaka gång har jag sett att någon av dem "kliat sig" mot blad, även då det inte fanns mätbar nitrit i karet, då har jag genast gjort ett delvattenbyte och då har de slutat klia sig.
Men som sagt, deras tömmar vill jag ju ska vara kvar :(
Jag har märkt att ju kortare tömmar de får, desto mindre verkar de vilja böka i sanden.. Det kanske gör ont rentav!