Jag hade råttor för några år sen och de är jätteroliga husdjur. De är smarta och sällskapliga och får egna personligheter.
Det viktigaste att tänka på enligt mig (glad amatör) är:
*Stor bur med smått galler, för annars trycker de sig igenom.
*Varierande kost, men inte större portion än deras huvuden.
*Sällskap. Gärna två honor. Ensam råtta är ledsen råtta om man inte umgås med den hela tiden.
*Leksaker. Många tycker om att lösa små problem ibland. Man kan gömma deras mat tex.
*Att inte införskaffa sig råttan i djuraffär utan hos någon uppfödare som verkar bra. De blir ofta stressade och skygga och vill bara gömma sig om de kommer från en affär.
Sedan är det de vanliga sunda förnuft sakerna man ska tänka på; inte ha buren på ett livligt och dragit ställe, låta dem sova om de vill det, alltid tillgång till färskt vatten och städa buren när den blir skitig. Vissa har faktiskt lärt sina råttor att använda en speciell skål som toa så att de inte behövde städa så ofta.
Där jag bodde fanns många böcker på bibioteket om hur man tar hand om dem.
En annan sak att tänka på är att råttor inte är hamstrar. INGA hamsterhjul som vissa stoppar in. De fastnar dem sina svansar i dem. Och man ska inte heller lyfta dem i svansen, det gör ont.
Jag hade jättekul med mina råttor. De satt ofta på axlen och kollade på vad man hittade på. :)