Tropfrog skrev:Men då får man ju co2 nivåer som är onaturligt höga. Hur man än vänder sig....
Tack för stödet! Vad jag har hört gäller det för stora flertalet komerciella diskusodlingar.
MVH
Magnus
Ja - du får den koldioxidnivå som är lite högre än det naturliga innehållet är i det pH du ställer din regleringsutrustning på men inte speciell mycket högre och dina växter kan tillgodogöra sig överskottet. under natten brukar man få ha den avstängd men normalt sett så är produktionen från bakterier såpass hög att det inte finns någon konsumtion som behöver tas från flaskan.
Detta var intressant! Vilka ämnen pratar vi om? Jag menar, kan jag skapa ett vatten som mjukvattensfiskar mår bra i utan att bry mig om pH? Hur rent praktiskt ska jag gå tillväga? Räcker det att tillsätta ett preparat som Tropol?
Näe du behöver ha upp det KH som karbonatsystemet orsakar för att få ett stabilt vatten. Men vad jag säger är att du kan undvika ämnen som kalcium, magnesium, fosfater och annat som orsakar mer problem än karbonater. PH som blir resultatet har för mig ingen betydelse. Den enda fisk som jag vet bevisligen behöver ett väldigt lågt pH är chokladgurami - och då snackar vi under 5. Vad gäller känslighet för karbonater så är det i så fall schakbrädesciklidens ägg som jag hört om. Allvarligt talat - tror ni att fiskar hade varit så framgångsrika i evolutionen om de hade varit dökänsliga för pH skillnader på ca 0,6 enheter.
MVH Lasse
MVH Lasse