Krax skrev:
Du har rätt. Man måste inte tillsätta bakterier, men det är ingen dålig idé att göra det. Vattenberedningsmedel verkar vara humbug. Ungefär som universalmedicin som botar allt från cancer till benbrott. Jag fattar inte hur en kemikalie kan ta bort höga halter av alla ämnen som kan vara skadliga. Det finns ju massvis som skulle kunna vara farligt. Fluor t ex. Radon. Koppar. Zink. Om det reagerar med nitrit så att det blir nitrat borde det säljas som det.

Vattenberedningsmedel är inte humbug utan de fyller helt klart sin funktion. I regel räcker det att använda det vid uppstart, men vid vissa kranvatten måste man alltid använda det (t.ex. där kloraminer är kloreringsmetoden)

Håller dock med dig om bakteriekulturer. Man måste inte tillsätta det, men det är definitivt ingen dålig idé att göra det. Jag själv gör det nästa alltid i helt nya akvarier. Det gör ju trots allt att en nyttobakteriekultur kommer igång snabbare i akvariet och det är jättebra.

Kommer själv att använda såväl bakteriekultur som vattenberedningsmedel när jag kör igång mitt 3.000 liters om 2-3 veckor.