Azeah skrev:När mina fiskar hade camallanus tvekade jag inte en sekund att behandla med ett preparat som bevisat fungerade, kosta vad det kosta ville.
Provade först Axilur, utan effekt. Då köpte jag Levamisol från USA, köpte en hel del utifall masken skulle dyka upp igen. Men det har den inte.
Fungerade klockrent!!!!
Ja, det verkar super... Varför jag tvekar och deppar är ju för att de plågas ihjäl... Nu verkar det dock som om badet emot fenröta fungerade.. Jag hällde ju i salt i karet och badade de smittade fiskarna enskilt i medicin... Nu verkar alla starkare och piggare... vill ju inte hålla på och byta för mycket vatten heller... Tänkte göra rent pumpfiltret igen idag och kanske byta några liter för det kan ju också bli för mycket vattenbyten för fisken..
Tips. Det verkar som att granulat och frysfoder är bäst för dem när de har blivit försvagade av mask. Jag vet inte om all granulat är som små torkade bitar men min är det iaf och som frysfoder har jag cyklops. Förefaller stärka fiskarna påtagligt och omgående till skillnad från flingfoder, trots att jag köpte ett särskilt näringsrikt flingfoder i affären sist...
Tillägg. Är ledig idag och nu fick jag se små maskstjärtar i rumpan på den största, tidigast smittade honan. Axilur fungerar alltså inte om man inte kör som Lutt 2 veckor i sträck och då förlorar man iaf minst hälften av fisken.. Nu kör jag på Levamisol ändå, skickar Azeah ett pm omgående.