Solid skrev:
Jag kommer inte ha någon pump, endast en syresten (hur mycket nytta gör en sådan egentligen?), men byta vatten är jag villig att göra så ofta det behövs.

Belysningen kommer en skrivbordslampa stå för. På IKEAs hemsida står det "12V 20W reflektor" och att det är en halogenlampa, skulle det duga som ljuskälla? Dessutom blir den varm och värmer vattnet till 2 grader över rumstemperaturen d.v.s 24-26 grader, men det kommer ju innebära att temperaturen sjunker ca 2 grader på nätterna... Tål ex. räkor det?

Vore tacksam om jag fick svar...

Enligt janne på södermalms akvarieaffär finns det ingen anledning att ha en syresten alls. Den tillför inget extra syre till vattnet. Den enda lilla nytta som den kan tänkas göra är att det uppstår en viss ytrörelse. Jag kör pump/filterlöst i de flesta av mina nanokar och det fungerar fint. Växterna får stå för syreproduktionen:)

Vad det gäller belysning så blir det ju svalare på natten oavsett vilken belysning som man väljer, det är ju en långsam sänkning av temp så det är inga problem. Körrsbärsräkor verkar ju tåla temp ner mot 4 +grader!!

Lycka till!//Eva