Sonja skrev:Nej jag tror inte att nya växter "smittar" gamla i en hink om du bara sköljer ordentligt. Men för att vara på den säkra sidan så flytta de nya och skölj de gamla ordentligt flera gånger och låt ligga i antingen nytt vatten eller låt dom vara i ett fiskakvarium medan du väntar på att använda dom. Jag tror det är lite slumpmässigt hur pass behandlade de nya växterna är. Kommer de direkt från grossisten då man handar dom är förstås risken större. Men har de funnits i butiken en tid innan man köper dom funkar det nog bättre. Det är konsigt med det där. Fler och fler har råkat ut för att räkor blir förgiftade av nya växter. Förresten just svärdplantor odlas också ovanför vatten och kan vara besprutade med något räkor inte tål. Så det kan mycket väl ha varit det som var problemet om det inte var nitrit.
Vet du hur du har det med vattnet annars? Typ ph mm?
Nja tror inte du behöver börja koppa in dom i bilen, men ta det väldigt sakta hemma. Jag brukar försiktigt hälla över nya räkor med vattnet i en plastbunke som jag ställer på rampen. Sen häller jag i någon halvdeciliter vatten från akvariet dom ska ner i med kanske 15-20 min mellanrum. När det börjar bli för mycket vatten i bunken så antingen häller jag av lite eller häller ner lite i akvariet och fortsätter koppa in dom. Jag brukar göra det rätt länge, minst en timme i alla fall. Och när jag fått räkor jag misstänker är riktigt känsliga så håller jag på i flera timmar.
Jag tror ja har 8 Ph.. Vad ska räkorna ha?
Då ska jag låta de koppas länge.