c90368 skrev:Om du är intresserad av växter har det hänt en hel del när det gäller gödning och CO2. Detta har för mig varit ett jättelyft jämfört med mina tappra försök med växter på åttitalet.
Nja det fanns nog både gödning och CO2 även under åttiotalet, jag körde faktiskt med både gödning och CO2 på den tiden.
Vad som däremot har hänt är att växter har blivit mer poppis i SVERIGE (i Tyskland, Holland etc. var det inne redan under 70-80 talet) under senare år och därför pratas det nu mer om växter och gödning här.
Så vad är det då som har kommit nytt.
1/ Bättre filtermaterial - här har skett en stor utveckling och idag är biologiska filtersystem det som gäller och inte enbart mekaniska som de flesta körde med då. Däremot tycker jag inte att pumprana i sig är bätter idag än vad de var då - det är filtermaterialet som har utvecklats.
2/ Vattenpreparat - här vill jag främst lyfta fram de bakteriekulturer som idag finns på marknaden vilka gör att man något snabbare får en bra biologisk balans i akvariet.
3/ Bakgrunder - 1994 presenterades de första invända bakgrunderna för akvarier (en svensk innovation). Idag finns det många olika fabrikat och prisklasser för dessa. Man kan gömma all full teknisk utrustning bakom bakgrunden.
4/ Estetik - Då tänker jag inte främst på bakgrunderna enligt ovan utan att idag är akvarier mycket mer en komplett möbel än vad det var för 20 år sedan. Det finns snygga bänkar, det finns olika typer av akvarier (hörnakvarier, välvda rutor etc.). Förr såldes nästan bara akvarier med aluminiumram i Sverige (så har det dock aldrig varit i t.ex. Tyskland) - idag säljs ganska få sådana akvarier. Valmöjligheterna för olika smak är mycket högre.