Jag har varit ute på nätet och läst om underlag till ramakvarium.
Det var otroligt vad mycket olika åsikter det finns om detta. Både och, med andra ord...
Principen är att ett ramkar är så exakt byggt att det inte skall vara några problem överhuvudtaget - om man har sand som täcker hela bottnen och på så vis får tyngden jämnt fördelad. De flesta läck och sprickskador uppstår vid fel belastning på hela karet, att det står snett eller lutar o.s.v.
Lite värre är det tydligen (och som jag instinktivt var rädd för när jag såg mattes kar) när man lägger i sten direkt mot glasbottnen - då rekommenderas faktiskt en heltäckande matta eller eller frigolitskiva i själva karet - men även här går åsikterna på div. forum isär - flera anser att man skall ha en skiva och frigolit, alternativt en mjukare matta mellan glaset och plattan.
Phuu - det verkar som om vi (jag) har öppnat "a can of worms" här.
Jag vill inte skrämma upp matte - och innan han (du) gör något förhastat kanske det är bäst att tala med någon som verkliget VET hur man skall förfara med ett ramkar.
Hoppas någon skriver in hit!
Sorry om jag har väckt en onödig björn!
Edit; spånskiva är kanske inte heller optimalt då dessa gärna "svullnar" vid väta...