Ta en räka och ett anubias-blad. Lägg räkan i en burk med cirka en liter vatten. Mosa anubias-bladet ordentligt och släpp ned hos räkan. Om räkan lever efter 2-3 dagar är Anubias antagligen ogiftig för räkor; är räkan död kan det tänkas att Anubias är giftigt, men för att bevisa det behöver du upprepa försöket med flera räkor plus ha kontroller (räkor i likadana burkar men utan anubias-blad).

Du har antagligen rätt gott om körsbärsräkor? Med tanke på hur de förökar sig, menar jag. I så fall skulle jag rekommendera att du omedelbart plockar ut och avlivar den här honan du misstänker är sjuk. Det kommer inte att gå att behandla sjukdomen, om det är en sjukdom, och låter du henne gå kvar riskerar du att hon smittar övriga.

EDIT: Min gissning är dock att honan inte alls är sjuk - vildformen av körsbärsräka ser ut ungefär så där. Jag tror hon har "muterat tillbaka" till ursprungsformen och att det är därför hon inte är klarröd. Ytterligare en anledning att ta bort och avliva räkan, för annars torde alla dina räkor om ett par generationer se ut så där.