Azur skrev:...
Min personliga åsikt är att skolan behöver av-snuttifieras. Det finns åt helvete för många ämnen som lagts till planen bara för att det var politiskt opportunt - hemkunskap, genuskunskap, sopsortering och fan och hans moster - skit-ämnen som tagit en massa timmar som borde ägnats åt språk, matematik, och naturvetenskap.
Dessutom borde tempot och kraven i framförallt grundskolan höjas radikalt. Det är ett jäkligt soft tempo nu. Om det innebär att man måste skilja lågpresterande/struliga elever från övriga, då får man väl göra det.
Tack för ett mycket bra inlägg! Jag håller med till fullo.
Ett tillägg dock. Jag tror att det är oerhört viktigt att man går ifrån modellen att "varenda" elev skall erhålla "exakt" samma kunskaper under grundskolan. Som Azur skriver bör elever som har svårt för vissa ämnen erbjudas en kurs med lägre tempo. Ok, man kanske inte lyckas lära ut hela kursen, men den del man hinner med kommer eleverna förmodligen kunna ta till sig bättre.
Ett minst lika stort problem finns i det motsatta fallet. En högpresterande elev skall kunna erbjudas en mer avancerad utbildning med ett högre tempo.