Golvet består av ca 10-15 cm armerad betong, ca. 7 cm sandbädd, fuktspärr, 1 cm träskiva och klickgolv, uppskattat/gissat av mig.

Jag hade, innan jag flyttade, ett 540-lit på ett flytande golv. Det funkade men parketten sjönk under benen på akvariet trots att jag lade skivor under fötterna. Benen (6 st) var ställbara i höjd så därför kunde jag justera efteråt vartefter allt satte sig.

Jag kunde se när jag lade ut en rätskiva en bit framför akvariet så hade parketten sjunkit ned ca en cm under benparen. Den mesta sättningen skedde då jag fyllde upp med vatten första gången, sedan fortsatte det att sätta sig med några mm till under veckorna efteråt.

Hursomhelst, mitt tips om du har flytande golv (dvs parkett på sandbädd) så är det bra med ställbara ben eller att det går att justera/shimsa under ramen på något sätt.

Betongbjälklaget under sandbädden behöver du knappast vara orolig för med ett 1000-lit, även om jag har för mig att man faktiskt överskrider dimensioneringsnormerna redan med akvarier runt 500 lit. Ett ton per dm2 håller det inte för iaf, men skulle det inte hålla för ett akvarium så skulle vi jämt höra talas om akvarier som rasar ner till grannen under... :)

Någon aktiv konstruktör kanske kan hjälpa till och tolka trängsellastens tillskott till de nyttiga lasterna enl BKR (http://www.boverket.se/shopping/ShowItem.aspx?id=942&epslanguage=SV)? Vad är praxis vid dimensionering för bostäder, tar man med tillskott för tex vattensäng eller ej? (Borde veta själv men minns inte längre hur det var)

Just nu håller jag för övrigt på att fylla upp akvariet igen efter flytten. Denna gång på ett 100-årigt träbjälklag som sviktar när bussen kör förbi utanför.... ;)