åheim skrev:
Ja det får du självklart göra men jag reagerar bara mot rubriken som jag inte kan förena med något positivt och många har redan problem fast de har filter osv. och många kan få för sig att det är jättebra att inte byta vatten! många verkar också blanda ihop lowtech och walstad metoden, sen att köra som vanligt med filter och massa fiskar och kalla det lowtech för att man inte byter vatten tycker jag är konstigt! lowtech är väl just att inte använda någon utrustning utan fylla akvariet med massor av vattenrenande växter och väldigt få fiskar och göra delvattenbyten!

Men om man inte använder någon som helst utrustning så borde det heta "Notec"... "Low" innebär ju just lite!

Jag kan inte rå för att jag anser att om man lyckas att få en riktigt fin symbios så ska det inte behöva innebära att det är sämre för fiskarna med ett naturligt renat vatten än att de ska få konstgjort renat kranvatten.. Det trodde jag t om var fastslaget att kranvatten inte är så fiskvänligt!!!

Men förutsättningen för Lowtec är lite fisk och jag får ju en massa yngel hela tiden så då är det kört... Då får jag fortsätta att kalla det "lite Lowtec" och köra mina vattenbyten... Efter denna tråd är jag dock stärkt i min övertygelse att 30% vattenbyten är skadligt för min fisk (speciellt yngel och räklingar) och att det räcker med 10-20 % i mitt kar och ett litet innerfilter.. Jag dammsuger även botten... Men eftersom jag har så mycket växter (mycket mer än Helena_o_Mattias) så har jag jättefin balans utan en massa vattenbyten ;) (Om jag inte medicinerar såklart som jag gör nu)...