Pegrasus skrev:
Om sen folk undrar varför samhället ser ut som det gör idag, trots alla facebook-listor *fniss*, yeah right! Läs då "Tjuvarnas marknad" av Jan Guillou, så ser ni idealen och drömmarna vissa vill uppnå...

Eller se en liten fin film vid namn Zeitgeist (finns bl a på http://www.zeitgeistmovie.com/ ). Mycket välgjord och klart tänk/sevärd! Jag skulle bara se 5 min av den hade jag tänkt, bakfull och seg som jag var, men jag blev sittandes hela filmen ut. OM personerna i filmen är de de utger sig för att vara så är det helt häpnadsväckande (och som den cyniker jag är så skulle det inte förvåna mig det minsta, men jag förhåller mig tills vidare lätt skeptisk..).

Filmen består av tre delar, den första handlar mer om bakgrund(?) till kristendomen men fr a de starka kopplingarna mellan många religioners mytologi och astronomin. De andra två delarna handlar om varför maktfördelningen ser ut som den gör idag. Man kan avfärda filmen som konspiratorisk men gör gärna research innan du gör det. Själv har jag itne hunnit göra någon research därav min skepticism till informationen de vill föra ut, men filmen är inte desto mindre sevärd!