Olivin skrev:

Just nu håller jag för övrigt på att fylla upp akvariet igen efter flytten. Denna gång på ett 100-årigt träbjälklag som sviktar när bussen kör förbi utanför.... ;)

Liten uppdatering här, ursäkta om jag stjäl/återupplivar tråden lite. Jag byggde en bänk och satte den på 6 st ställbara ben jag köpte på CO. Gick bra, lutningen på golvet gjorde att det ben som stod lägst var uppskruvat ca 20 mm och sedan var de andra ställda i fallande mått ned till 0 mm. Akvariet stod alltså "upp-pallat" i snitt 10 mm.

Fyllde upp med vatten och kontrollerade sjunkningen allteftersom vikten ökade. Det hela verkade bli betydligt stadigare än med den alu-rambänk jag haft akvariet på tidigare. Sedan hände det.... Just när jag fyllt klart och stod framför akvariet för att lyfta upp slangen så stansade alla fötterna sönder! 540 liter plus ca 100 kg glasakvarium föll fritt ett par cm med en rejäl duns!

En stund senare när min puls var nere i ca 180 kunde jag konstatera att inget egentligen hade hänt! Akvariet höll, bänken höll, och tom golvet höll för smällen. Inte en droppe stänkte ut trots att det blev rejäla svallvågor i burken.

Så jag tömde ut vattnet, byggde om bänken med reglar som ben som jag shimsade istället för att använda ställbara ben och fyllde igen.

Denna gång har jag kunnat observera akvariet vattenfyllt men även om jag nu vet att det tål en hel del och att bänken nu är så stadig den kan bli så tvingas jag tyvärr konstatera att svikten i golvet ändå gör det omöjligt att ha det igång. :( Det känns helt enkelt inte OK att se krusningar på vattenytan varje gång man rör sig i rummet, även om akvariet och bänken uppenbart håller för det. Så det blir ett 540-lit till försäljning snart när jag hittat andra mindre akvarier som ersättning.

Hursomhelst, kände bara att jag ville dela med mig av mitt lilla "missöde" med tanke på diskussionen om vad golv egentligen tål osv. [:o]