En liten uppdatering:
Efter att ha funderat lite över det här gjorde jag ett litet småskaligt försök. Ett 100 liters akvarium inreddes med relativt finkorning sand, en stor rot och ett antal enkla och snabbväxande växter. En pump med effekten nedskruvad och filtretborttaget tillsattes. Sedan fick vattnet komma igång och efter det flyttade jag in Vattengråsuggor, Daphnier, Dammsnäckor, Nattsländelarver och lite annat smått som följde med sjövattnet. Bl.a. ett litet kräftliknande drju som påminner lite om en tvestjärt, verkar föröka sig hyffsat i karet. Efter en tid tillsattes Körsbärsräkor, Amanoräkor och Ampullaria. Jag satte i ett Phillips Aquarelle rör i lysrampen och tillsätter lite tropica för att hjälpa växterna.
Nu har det gått kanske en och en halv månad. Hornsärv och Vattenpest växer väldigt snabbt. Övriga växter händer det inte vöerdrivet mycket med och javamossan verkar leva en tynande tillvaro. Delar av den är utspridd lite överallt.
Vattenloppor finns i stora antal över hela karet, de hänger mycket längs kanterna till ytan. Små larver (eller maskar?) simmar runt med ryckiga rörelser. Plattmaskar glider fram på rutorna. Olika varianter av små snäckor finns lite varstans. Vattengråsuggorna syns inte så ofta, dock har jag sett ett antal små individer så de har förökat sig. Jag ser dom mycket mera sällan nu dock, undrar varför. En stor amanoräka simmar omkring med rom. Små körsbärsräkor kilar omkring överallt, de verkar ha förökat sig mycket mer effektivt än vattengråsuggorna. De tvestjärtsliknande djuren har också förökat sig. Jag ser de mer än gråsuggorna men det kanske beror på att de är mindre nattaktiva eller något dylikt. Ampullariorna har inte lagt någon rom vad jag kan se. Nattsländelarverna hade alla dött efter en tid, trots att de klarade sig bra och byggde större hus i några veckor från början. Jag har hittat en del skal efter döda dammsnäckor också.
Jag var i Thailand i 3 veckor och under denna tid fick de obefintligt med mat. Trots det verkar det fungera riktigt bra. Det kryllar av liv i akvariet och jag tror inte att jag behöver tillsätta så mycket mer än ljuset från lysröret. Dock matar jag dem lite ibland, speciellt med foder som lämnar lite kalk för räkor och snäckor. Jag hade trott att gråsuggorna skulle föröka sig mera men det kanske är något betingelse i karet de inte riktigt gillar? Eller någon konkurrens men en annan art? Det är riktigt spännande att sitta och iakta allt livet i karet. Nu funderar jag seriöst på att inreda ett kar på några hundra liter och göra ett till försök, kanske med en mycket liten fisk i utöver andra innevånare.
Det var allt från mig, jag låter burken stå och ser vad som händer härnäst. Det verkar som om vattenloppor och körsbärsräkor trivs bäst iallafall.
MVH
/Jens