Azur skrev:Kvicksilverlampor är mycket ineffektiva, och ger ut det mesta av sin energi som värme. Ljuset från dem är antingen knallgult eller en läskig grönvit färg (du har säkert sett det - används ofta i gatlyktor). I bägge fallen är färgåtergivningen rätt dålig.
Jag tror inte växter har särskilt mycket glädje av en kvicksilverlampa, men de är bra för reptiler pga att de ger ut mycket värme och har en relativt hög andel UV-strålning.
Jo att kvicksilverlampor är ineffektiva har jag förstått men så länge värmen inte blir ett problem så stör det mig inte att det drar en del ström.
Varför används kvicksilverlampor så ofta i växtförsäljningskaren i affärer om de inte är bra för växterna?
Azur skrev:Kort sagt - kvicksilverlampa funkar för all del, men för ett så litet akvarium är nog kompaktlysrör det bästa alternativet. Vill du ha hängande lampa finns metallhalogen i storlekar ned till 70 watt (fast var man får tag i en 70W MH vet jag inte).
Jag skaffade 18W kompaktröret för att jag trodde att det skulle räcka men jag har nog för ljuskrävande växter för det (alternanthera bla).
Jag har funderat på 70W MH men det verkar bli betydligt dyrare än kvicksilver och jag har inte hittat någon snygg armatur heller.