Dags för uppdatering: Jag har blivit meddelad att min fråga ska upp på nästa styrelsemöte så det blir spännande och se vad de svarar.

Det jag fått fram är iaf. att ett betonggolv normalt har en tryckhållfasthet på ca 30Mpa, eller 25-35Mpa. Detta innebär att golvet klarar ca. 300kg/cm2, eller 30000kg/m2(30ton/m2)? med golvets egenvikt. För mig borde golvet väga ca. 600kg/m2. Ett lecablock klarar 2-10Mpa, en tegelsten 15-65Mpa, vilket kan vara bra att veta om man pallar upp sitt kar.

Trängsellasten för golvspån på reglar med c/c 60 är ca. 1Kn/m2, och kan uppgå till 4Kn/m2 i ett normalt hem. Jag får detta till max 400kg/m2, vilket kan likställas med ett badkar. För träreglar finns det flera klasser och normalt används konstruktionsvirke av bättre klass för bärande reglar. Jag skulle vilja säga att idag byggs bärande golvregelverk oftast med c/c 60cm från 6" och uppåt, äldre golv byggdes med det virke som fanns och har inga särskilda c/c mått. Det kan alltså löna sig att undersöka vad som gäller för var och en.

Fortsättning följer. :-)