jubbe063 skrev:Kan du inte ge bort dom till affär eller bekanta så tycker jag inte att det är grymt att avliva dem. Antingen fiskar du upp dem få åt gången och slår ihjäl dem vart eftersom eller så samla ihop alla överflödiga yngel i en påse på samma sätt som när du köper dem från djuraffären, tar ett djupt andetag lägger påsen på hårt underlag och hittar något platt stort att slå ihjäl dem med ( i värsta fall baksidan på en stekpanna), släpper ut vattnet och sen drämmer man till. Kort och effektiv process.
Men se det som en sista utväg eftersom du inte velade ha det "grymt" som du säger, men överväg det om du inte hittar någon som vill ha yngel, för yngel lär det ju bli i rasande takt hela tiden
Det är alltid grymt/onödigt att avliva friska fiskar, dessutom verkar avlivningsmetoden du beskriver liite krånglig, små yngel och andra små fiskar kan man dänga hårt i diskhon så dör de direkt, men det gör jag bara med sjuka exemplar....
[SIZE=4][COLOR=red]AnnLo:[/COLOR][/SIZE] Affärerna tar nog däremot emot dem om de får dem gratis, men du kan nog inte räkna med att få något för dem, men jag tycker nog [SIZE=3]inte[/SIZE] att 30 5mm yngel plus 5 vuxna är för mycket:), låt dem fortsätta växa till sig ett tag till.:D Och om kompisarna är sega att hämta så kan man väl ta med dit när man själv åker till dem?:) Det är ju du som vill bli av med dem....;)