Anettejt skrev:
Tycker det viktigaste är att, varför äter man?

Vad mår min kropp bra av?

En bra måltid skall hålla dig i form till nästa måltid, och innehålla den mängden fett som du förbrukar.

Äter man rätt så mår man bra, så enkelt är det.

Att svälta sig själv, som typ fasta mår kroppen inte bra av, men däremot kan man kombinera det.

Om man börjar med en gröt/musli frukost, äter en köttbit/fisk/fågel med mycket grönsaker till lunch, så kan man fasta på kvällen.

Kombinera detta med rätt träning, alltså ditt protein/fett intag under dagen.

Du kommer kanske inte gå ner i vikt på rekordtid, men du kommer må bra!

Och att må bra, ökar dina chanser till att fortsätta äta nyttigt och därigenom att på sikt gå ner i vikt.

Vägen till lycka är inte alltid genom magen, och att korrekt diet automatiskt leder till välbefinnande tror jag inte helt på. Inte heller att onyttig mat gör en olycklig.

För visst är klassiskt "onyttig" mat förenat med verbet "njuta". Att unna sig något extra på fredagskvällen.

Och för att försvara fastandet så handlar det faktiskt till största delen om vad som händer i huvudet och inte vad som händer i kroppen. För min del. Det är dessutom på det sätt som fastan använts (och användes) historiskt också i många kulturer. Som en mental förberedelse inför något, t.ex en rit av något slag.

jaja, känner att jag börjar svamla lite här.. ;)

Gonatt govänner!