Jag har haft 10-15 CR i en 20 liters burk helt utan filter med jordbotten och massa växter (inkl hornsärv), dvs lowtech, och det funkade bra första halvåret. Jag startade utan bakteriekultur el. dyl, började med ett fåtal räkor och ökade antalet gradvis under de första två månaderna. Fortfarande inga problem. Sen efter ca 6-7 mån exploderade antalet räkor genom förökningen och då fick jag problem som följd av överbefolkningen, jag borde ha gallrat ut beståndet hårdare.
Så som svar på din fråga så visst funkar räkor-lowtech, men precis som i övrigt med lowtech är det viktigt att hålla ner belastningen jämfört med filtrerade kar (speciellt med räkor som har en tendens att föröka sig så snabbt jämfört med fisk).
Sedan så är väl ärligt talat inte ett akvarium med (tillräckligt) få räkor så speciellt kul att se på eftersom de är duktiga på att gömma sig, men vill du ha burken i sovrummet så kanske du blir tvungen kompromissa på något vis. Ett ytterligare alternativ kan väl vara att sätta till en liten grupp fiskar, då får du automatiskt en gallring av räkyngelantalet och lite mer liv i akvariet + en helt tyst burk med massa snygga växter i sovrummet. :)
Vill du däremot ha en burk som så småningom kryllar av räkor är det nog kraftig filtrering med yngelskydd, typ nylonstrumpa, som gäller och det brukar vara svårt att få tillräckligt tyst, även om just det hur pass mycket man störs av det är rätt individuellt. Själv skulle jag aldrig palla ens det tystaste filter där jag ska sova, medan andra sover utan problem i vilket buller som helst.