Det viktiga att tänka på vid inavel och linjeavel med alla levande djur är dock att lika väl som att avkomman får dubbel uppsättning av de eventuella bra generna, så får de också dubbelt upp av eventuellt dåliga. Inavel i sig är inte bra någonstans och man bör hålla i minnet att det är genetiska fel och avikelser som gör intresset stort att inavla. ALLA arter idag, precis ALLA får problem förr eller senare av för hård inavel som kan leda till alla möjliga problem, såsom genetiskt ärvda djukdommar, försämrad fortplantningsfömåga osv.

Självklart ska man inte jämföra fiskar och människor, men man ska samtidigt tänka på att inavel sällan ger några andra fördelar än möjligheten att avla fram ett djur efter någon form av defekt som man är "nöjd med". Att avla fram ett totalt frisk djur med hjälp av inavel har inte visat sig lyckat någonstans för då hade vi förmodligen haft betydligt motståndskraftigare djurslag idag än vad vi har.

Att avla efter ett par (alltså 2 syskon) i generation efter generation tycker jag personligen låter förkastligt även fast jag vet att få av de arter som idag odlats fram inte funnits om inte en viss inavel bedrivits. Jag personligen tror verkligen på att djuren mår bättre och får bättre förutsättningar som art om det kommer in nytt blod ofta.