matte159 skrev:
[COLOR=blue]Nyss hände något mycket märkligt i 63:an. Den nyinköpta Svärdbärar-honan låg helt stilla på bottnen. Jag kunde inte ens se gälarna röra sig. Jag plockade då upp henne, men hon var inte stel. Jag stoppade ner henne igen, men hon skönk som en sten. Jag plockade då upp henne igen och höll henne vid vattenytan. Enligt mig var hon död och jag spolade ner henne. Sedan slog mig tanke... "Hur gör de när det är dags att yngla?" Jag är så orolig att jag har dödat henne. Lägger de sig bara på bottnen och rör inte en fena ens när man stör dem? Svimmar de eller var hon död som jag trodde? Jag har så dåligt samvete nu så jag håller på att krypa ur skinnet.:( Det jag upprepar i huvudet är... "Hon var inte stel och fjället såg normalt ut."[/COLOR]

[COLOR=blue]Buhhuuuuuu! Jag tror att jag dödade henne[:-28][/COLOR]

Jaha, då skall farbror Mats klampa in igen - den 350-år gamle gubben som haft allt från Artemia till Blåvalar i akvarium...:D
Du kan lugnt sova den nedspolande svärdbärarmördarens goda sömn - inga levandefödare uppträder som döda när de föder - de simmar som vanligt, äter och skiter och kn... ehemm, knåpar vidare som om ingenting har hänt.
Du behöver inte vara samvetsbrydd - hon var med all största säkerhet död - varken mer eller mindre!:)