matlo skrev:hade en sådan incident för något år sedan men mindre koikarpar i ett 200L, hade jätte mycket med växter och koi ynglen trivdes för fullt. Men sen en dag hittade jag en koi död på bottnen, tänkte mer att det var slumpen för alla dom andra andades helt normalt och simmade som vanligt. Sen nästa dag såg jag att 2fiskar låg och skakade på bottnen och sen vände buken uppåt. Jag kunde inte fatta var det var kollade tester och sånt o allt som det skulle. Sen så kom jag på att jag hade kanske överdoserat med växtpiller till växterna, låter jäkligt knepigt håller jag med om men när jag bytte vatten på 50% och sen lät det vara så var allt frid och fröjd, sen nästa dag testade jag och stack iväg o köpte 2neoner la i en hink med vatten från ett annat akvarium släppte i ett piller (växt piller då) när jag kom ner 2h senare så låg den ena neonen död. Så du har inte kanske råkat överdosera med järntabletter eller järnmedel i vattnet till växterna? något sådant.
Jag använder inga järntabletter eller järnmedel inte ens växtgödning,bara aqua safe när jag gör delvatten byten,så mysteriet fortsätter:confused: