Malcus skrev:Utav det jag läst nu i den här tråden så tycker jag det låter som om det är en sengalus. Men för att vi ska kunna vara helt säkra på det kanske du kan lägga in en bild?
Alla fengäddor är sk. "primitive fishes". Och kan bli allt ifrån 25cm till 90cm långa. De är indelade i 2 grupper, 'upper-jaw' (blir inte extremt stora) och 'lower-jaw' (Blir stora).
Just senegalus tillhör 'upper-jaw' gruppen och är där en av de minsta arterna och blir sällan längre än 20cm.
Polypteridae (polypterus) är rovfiskar. Men senegalus och andra upper-jaw fengäddor har relativt små munnar, och går att ha med ganska små fiskar. Lower-jaws som har väldigt stora gap och klarar av att äta stora fiskar. (Där är bland annat polypterus endlicheri endlicheri inräknad).
Bra att veta: En kort men hög/bred fisk är svårare att äta för dem än en lång smal fisk.
polypteridae är personligen mitt favorit släkte [:o]
Hej.. ja jag ska försöka ta en bild av den. är inget proffs på hur man gör när man lägger in bilden, men det ska nog lösa sig ;) Ps. Humla fisken klarade sig mirakulöst nog.. han lyckades ta sig ur munnen på den :D