Oj, du skulle komma och fira nyår hos oss, här smälls det blixtbomber så att golvet skakar Det spelar alltså ingen roll om man är inne eller ute..

Vill inte vara otrevlig men det tror jag är en överdrift eller så har du ingen isolering i väggarna. Det är klart att väggar, golv och tak isolerar, kanske inte allt men det allra mesta.

Visst har hundar känslig hörsel, men raketer som skjuts av utomhus (om hunden befinner sig inomhus ) tror jag helt och fullt INTE är farligt för hundar, eller ens smärtsamt fysiskt. Ni själva får tro vad ni vill! Väggar, dörrar mm isolerar och tar bort det värsta av ljudet. Dessutom är det så att hundar KAN stänga ute ljud också på ett sätt som människan inte kan. De smärtsammaste ljuden är inte de bullriga ljuden och smällarna från raketer, utan det värsta för ett hundöra är en hög och ihållande ton som inte kan uppfattas av många människor och har inget med antal decibel att göra. Det enda ljud som egentligen går igenom väggarna är den smäll som uppstår då raketen smäller av. De visslande ljuden som låter då man precis skjuter upp en raket avklingar ordentligt då de går genom väggar och fönster. Dessa ljud kan kvävas bra genom att ha en tv på med normal volym.

Min egen malenoishanne är bland annat utbildad närskyddshund och har klarat grundkurs till polishund samt är utbildad väktarhund. Min bror jobbade på en hundgård i Tullinge i många år och skaffade Dingo (vår nuvarande hund) som han tränade för att eventuellt jobba med inom polis- eller väktaryrket. Vid många av de övningar som de deltagit i har bland annat höga ljud varit en del av träningen. Om hundar inte var skapta att klara ljud från t.ex. fyrverkerier, raketer, pistolskott, hårdrockskonserter mm. skulle de inte kunna användas inom poliskåren, väktarkåren, det militära och mycket annat. Däremot så är det så att den hund som är rädd inte skärmar av dessa ljud utan lyssnar mer intensivt då den undrar var det kommer ifrån och om det ska låta igen. En hund som är lugn och oberörd kan utestänga många av dessa ljud väldigt bra.

Så, om man inte lär sin hund att det är ofarligt ja då mår den självklart dåligt av höga ljud både fysiskt och psykiskt, kanske lika illa som av annat som låter i hemmet en vanlig vardag. Men problematiken även i ett sådant fall ligger i att man som ägare har ett ansvar att aldrig låta hunden gå in i det stadiet att den blir psykotisk och sjuk av sin egen oro. Jag tror inte på att det finns vissa hundar som inte går att bota, eller att vissa rent fysiskt klarar av ljudet mycket sämre än andra. Däremot tror jag helt och fullt på att problemet skall tacklas direkt då det uppkommer och inte månader eller år senare. Anledningen till att vissa botas förhållandevis enkelt och andra inte beror nog till stor del på hur allvarligt man ser på problemet och hur snabbt man är villig att hjälpa sin hund att jobba bort det.

Jag vidhåller att valeriana är värt att prova på de hundar som inget annat hjälper på. Tror inte att Anders Hallgren skulle tipsa om det medlet om det vore livsfarligt för hundar.

Finns många droger i vårt samhälle, både lagliga och olagliga, som inte är direkt dödliga eller livsfarliga, det betyder inte heller att de är ofarliga. Många har den uppfattningen att allt man kan köpa på hälsokost eller som är receptfritt är ofarligt, så är inte fallet kan jag tala om. Om man köper ett preparat som är framtaget och ämnat för människor tycker jag att man ska kolla med sin veterinär innan man provar. Har TS fått lugnande utskrivet hos veterinären så tror jag inte att Valerina, Valeriana eller något sådant kommer att funka heller. Jag själv litar allra mest på veterinärer med utbildning då det kommer till mediciner. Dessutom en veterinär som själv träffat hunden och vet hela historien bakom problemet.