mumin "du ser ju inte alltför klen ut i avataren" jaa du, idag ser man tyvärr inte direkt ut sådär längre :D stark är man dock fortfarande, vill man tro ;)
ps tack för din info
Har funderat mycke på detta idag och kommit fram till att det kanske är lättare att ge mig tips om jag förklarar vad jag just nu kommit fram till att jag ska göra.
Jag går bara igenom de knepiga delarna nu.
1, rengöra filtret där, det är rätt mycket skit i det, inget jag vill få med mig hem. Ska rengöra det och ta med mig det hem för uppstart/nystart.
Ska ha i ganska mycket bakteriekultur så det kommer vara rätt bra med bakterier. Ska hälla bakteriekulturen rakt ner i filtermaterialet hade jag tänkt. eller?
2, packa ner sanden (ca50-60kg) i stora hinkar med lock för att bevara fukten. Är detta ett pluss för att få bakterierna att överleva? ska också ha lite vatten i "sandhinkarna". Sanden är ju extremt viktig då bakteriekulturen i det är av stor betydelse för uppstarten. Jag satsar alltså på att bakterierna i sand och inredning skall sätta karet i bra balans.
3, när karet och alla prylar är i bilen så fångar jag upp fiskarna en efter en ur baljan som de lagts in i och lägger dem i påsar.
Köpt 15st sånna stora fiskgodkända påsar. Ska ha lagom med vatten och mycket luft i påsarna.
Påsarna då de är fixade ska in i en frigolitlåda.
De större fiskarna ska i en frysbox eller vad det heter. En sån där stor låda som bevarar tempen på vad man har i. Bör jag då och då öppna locket för att det ska in ny luft? då och då skaka lådan så det plaskar till? hjälper jag dem få syre på detta vis. Resan kommer ta ca 1 timme så det kanske inte behövs eller?
För övrigt så har jag 3 enorma hinkar med mig med lock, tror dem rymmer ca 60L om inte mer. 1 av dessa kommer nog gå till sanden samt kanske någon mindre hink också behövs. Därefter så ska en fyllas halvfull med vatten för att stoppa ner rötterna och växter i. 3dje vet jag inte, får se om den behövs.
Ska jag fylla de som blir över med akvarievattnet eller? kommer det ens vara bra vatten då det kommer stå i några timmar utan cirkulation?
Finns det något jag kan göra bättre? något jag missat? något att tänka på vid uppstarten?