ansjo skrev:
Lyft gärna upp Anubiasen så rotstocken hamnar ovan sanden då det är ganska stor risk att den ruttnar annars och växten dör.

Sedan skulle jag utökat kardinalstimmet med minst det dubbla och skippat siameserna istället. De sistnämda kan vara lite stirriga gentemot diskusen som gärna vill ha det lite lugnare runt sig.

Vad har du tänkt dig för diskus och hur många?

Tack för tipset med anubiasen. Ska fixa den med det samma.

Kardinalerna ska minst dubblas som du säger. Vill bara få lite stabilitet i karet först. Eventuellt böir det ytterliggare något stimm om det inte blir för mkt.

Siameser trodde jag var bra med diskus. Har dock läst att L-malar kan siga sig fast på diskusar. Och ifall de får smak på diskussikret gör dom det jämt. Därför valde jag siamerna som ska vara riktigt bra på att käka alger med...jag får väl avlägsna dem ifall det skulle bli problem.

Vad har jag tänkt mig för diskus? Oj, det är svårt asså. Antingen kanske köpa ett stim av samma färg för att få det enhetligt och estetiskt snyggt tex 4 red turqoise och en cobolt blu eller blu diamond. Eller så ha en explosion av färger. tex 2 Red melon, 3 red turqoise, 1 cobolt blue och någon pigeon-variant. Nu är karet fixat så nu kan jag fördjupa mig i firrarna.

Hittills har jag iaf ett ph på 6,5-7, vattnet är mjukt och vare sig nitrit eller nitrat. Mäter dagligen. Diskusarna köps runt månadsskiftet jan,feb när karet är lite inkört.

I detta kar är det 100 liter gammalt vatten och ett filter utklämt i ytterfiltrets insug modul. Så karet är inte riktigt på ruta ett.