Pip skrev:
Lena: Jag har läst att två veckors mellanrum är lagom.. Är det fel? Eller menar du att sju st är för många att börja med?

Det är förresten på 63l, jag har glömt att skriva det såg jag..

Jerker: Ah, okej.. Hur tycker du jag ska göra nu isf? Köpa fler honor eller lämna tillbaka? För annars blir det ju en himla massa guppies i mitt kar.. Isåfall kanske jag kan lämna några hanar, det skulle vara kul med lite yngel

Patrick: Ah har hittat och fotat nu, iallafall på hanarna, ska ladda upp bilder så fort som möjligt :)

Det är ju egentligen som Lena skriver, att du kanske startat med lite för många fiskar. Men har det gått bra så här långt tycker jag du kan ha kvar de fiskar du har, men vänta en eller två veckor innan du köper fler honor. Några sätt du kan göra för att minimera risken för Nitritökning är att; låt bli att göra rent filtret (om det är så skitigt så du måste göra rent det, gör rent så lite som möjligt och gör det i gammalt akvarievatten för att behålla bakterierna), byt lite vatten ofta (kanske 10 liter/3-4 dagar), ha mycket snabbväxande växter, köpa Nitrivec och tillsätt i akvariet. Efter någon vecka kan du sucsesivt trappa ned med vattenbyterna.

Jag använde Nitrivec och gjorde små täta vattenbyten och hade massor med växter; jag fyllde akvariet med fisk på 2-3 veckor..;) Kanske inte optimalt, men det funkade..