Generellt tycker jag ingen djuraffär jag varit i har bra koll. De vill bara sälja och de har ofta felaktiga skyltar utanför akvarierna. De kan sälja en fisk som "algätare" "snäll stimfisk" osv när man frågar och de struntar helt i hur stora akvarier fiskarna vill ha. Självklart finns det undantag... Men VET man redan att en fisk är okej så kan man ju köpa den i en sådan vanlig zooaffär. Men man ska inte lita på råd från dem.

Så har man möjlighet ska man hitta en renodlad akvarieaffär som endast säljer akvariefisk. Jag har tur, det finns en sådan här. Men jag måste säga att när det gäller att hitta info om bra fiskar så är detta forum på Zoopet den allra bästa källan till kunskap, särskilt när de "gamla forumrävarna" som hållt på med akvarium i mer än 10-20 år svarar. Själv har jag haft akvarium när jag var liten och tonåring men gjorde sedan ett uppehåll, och nu har jag haft det igen i 1,5 år. Allt jag vet har jag lärt mig av många exempel här på forumet eller av egen erfarenhet. Så fortsätt läs i forumen och fråga om fiskar här så går nog allting bra :)