Glenn skrev:Oh jag känner mig så lycklig för det är nämligen som så att jag har hoppat på sluta-röka-tåget och har nu varit rökfri i 5 dygn. Det var inget nyårslöfte men jag har sedan länge känt att det är dags men jag har alltid skjutit upp det så det inte har blivit av. Det som verkligen sporrade mig den här gången var att min kompis föräldrar har slutat tvärt bara sådär och då har hennes pappa varit rökare i 42år. Jag tänkte att om dom kan så kan jag och slutade tvärt jag med så jag tar inga tabletter, plåster, nikotintuggummin eller liknande.
Måste säga att det var inte så svårt som man trodde och suget finns där emellanåt men då tugger jag vanligt tuggummi eller om jag håller mig sysselsatt med något så tänker jag inte på det. Kan givetvis känna ibland att det skulle vara gott att gå ut med en kopp kaffe och ta en cigg men jag motstår och tänker på alla konsekvenser utav rökning vilket får mig att inte röka. Ibland går jag ut enbart med kaffekoppen då jag känner mig lite dåsig för att få frisk luft och det märks att vanan sitter i än för ett flertal gånger så har jag börjat att leta efter ciggen i fickan tills jag har kommit på mig själv med vad jag håller på med.
Jag känner mig fräschare, piggare och framför allt mer positiv och glad efter att jag slutade röka. Även fått kommentarer från jobbarkompisarna om att det redan syns att hyn mår bättre och att den ser mkt fräschare ut den med.
Den här gången ska jag absolut inte trilla dit igen. Förut hade jag ett uppehåll på 1 år innan ja trillade dit men denna gång så ska jag fanimig lyckas och jag ska inte ge vika för suget. Det känns så otroligt skönt att vara fri och jag kände att jag bara var tvungen att dela med mig utav min glädje till er andra:)
Det är ju larvigt lätt när man väl har bestämt sig... Jag hörde en kille på radion (Mixmegapol) i fredags.. han ringde in till henne som har ersatt Jesse på em... han hade gett 3 nyårslöften som han hade hållt... jag hörde inte ordentligt vad det var men bl a hade han gått ner i vikt ena året och jobbat ihop ett års föräldraledigt nästa år..
Hela umgängeskretsen frågade honom om han var någon stålman eller vad som hade hänt med honom... han bara skrattade lite generat och sa att han hade bara bestämt sig!!! :D :D :D
Först sa han att det var det som var hemligheten.. att man verkligen bara bestämmer sig att nu!!!!!!!!!!!!!!!!!
Men sen sa hon att det är så svårt att hålla sig och då ångrade han sig och sa att det är det som är hemligheten.. att man stoppar sig själv när man håller på att trilla dit igen och börjar om på nytt...
[COLOR=Red][COLOR=Black]Jag tror att det är de båda sakerna...[/COLOR] [/COLOR];)
Det går fortfarande superbra för mig och precis som du känner jag mig så glad (mer tillfreds alltså) och fräschare.. men mitt blodtryck fallit lite och de 5 extra kg påverkar nog sockerbalansen, men det är ju lugnt om man vet vad det är... dags att börja gympa lite tror jag..[:o] :D :D
Jag känner inte något speciellt sug... så jag tror att behovet till 90 % är mentalt och att man måste igenom varje situation.. som t ex häromdagen när jag sprang så jag fick blodsmak i munnen.. då blev jag röksugen sen när jag kunde stanna och hämta andan... :D :D :D Det är ju sjutton inte ett fysiskt behov!!!
[COLOR=Black]Men jag tror att man måste tänka som en gammal alkis.. aldrig mer.. inte en enda...;) [/COLOR]