Det finns ju lite olika skolor här, en del kör absolut inte uv medans andra hävdar att de inte skulle klara sig utan.
Lite är det också beroende på vilken metod du tänker använda för att "främja" korallerna, kommer du att använde Zeovit-metoden (där du bla tillsätter bakterier och uv tar ju död på dessa) skall du inte använda uv om jag förstår det rätt.
Personligen så hör jag till dem som förespåkar uv-filtrets förträfflighet, och håller med om Nixons inlägg.
Jag har precis beställt ett uv till mitt 540 med endast fiskar (inga koraller) det är ett en sådan: http://www.pentairaquatics.com/2005/2005_detail/Aquastep.htm på 25 watt och jag kommer att köpa ytterligare ett 25 watt och seriekoppla dem och det sista kommer jag endast att slå på när jag köper nya fiskar eller om vita prick blommar upp av någon anledning.
Så om jag hade ditt akvarium skulle jag köpa ett sådant som jag länkar till och välja styrkan 25 watt. Men då skall tilläggas att jag anser att uv är oumbärligt (och större ju bättre) om man skall hålla tex känsligare kirurger och kejsare.